دوره آموزشی جامع رنگ شناسی و کارگاه ساخت رنگ در گرگان

دوره آموزشی جامع رنگ شناسی و کارگاه ساخت رنگ در گرگان | کارگاه رنگ در گرگان | دوره آموزشی رنگ شناسی

دوره آموزشی جامع رنگ شناسی و کارگاه ساخت رنگ در گرگان

دوره آموزشی جامع رنگ شناسی و کارگاه ساخت رنگ در گرگان | کارگاه رنگ در گرگان | دوره آموزشی رنگ شناسی

دوره آموزشی جامع رنگ شناسی و کارگاه ساخت رنگ در گرگان | ما مجری انواع پروژه های رنگ و کارگاه ساخت رنگ هستیم

هفت رنگ در اسلام

دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳ ق.ظ

عدد هفت در بسیاری از عرصه های هستی، نمودی شگرف دارد، از آن جمله در رنگ هاست که در فرهنگ و تمدن ایرانی سابقه ی دیرین دارد.

هفت رنگ در اسلام

 هر رنگی تأثیرات ذهنی برشمرده ای را به بار می آورد. تأثیراتی هست که مفاهیم رنگها بر آنها استوار است. این تأثیرها گام به گام افزوده می شوند تا به مفهوم عرفانیشان برسند. سرانجام آسان خواهد بود که پیش بینی کنیم رنگ می تواند به خودی خود یک ارزش عرفانی بگیرد.

کاربرد نمادین رنگ در معماری

در مورد کاربرد نمادین رنگ در معماری چنین می خوانیم:رنگ طبقه های مختلف زیگورات ها از پایین به بالا، عبارت بوده است از:سفید(رنگ بی رنگی)، خلوص روشن و نامعلومی (رمزآلود)سیاه(به نشانهء جهان زیرین و نامرئی)قرمز(شنگرفی) قرمز قهوه ای، نماد جهان خاکی، رنگ امیال زمینی و کینه ها و خشمهای فرودین) آبی (مظهر آسمان و گستردگی باطن) و بالاخره گنبد یا اتاقک فراز زیگورات به رنگ زرد طلایی، نمادی از خورشید و نورانیت.

بنابراین رنگ حیات بخش خورشید، طلایی است و جاودانگی و زیبایی فروزنده ی آن، از ابتدا توجه بشر را به طور ویژه جلب نموده و در مقدس ترین ویا باهمیت ترین بناها، آن هم در رأس آثار، به کار گرفته می شد.

رنگ درمعماری اماکن مقدس

درمعماری اماکن مقدس و متبرک اسلامی نیز از این پدیده ی زیبایی شناسانه و مقدس غفلت نشده است. انواع وجود بر حسب شمارش، در هفت وجود منحصر است و انحصار شمارش زمین و آسمان به عدد هفت نیز اشاره به مراتب هفتگانه ی وجود است.

احساس دیدن نورهای رنگی، دریافت های فراحسی رنگها در حالت پاک، از یک کارگرد درونی آدمی سرچشمه می گیرد. عدد هفت در بسیاری از امورات فرهنگی اجتماعی و معنوی و جهانی در تمدن اسلامی ایران تجلی خود را نشان میدهد.

بسی شگفت انگیز است که زیباترین اندیشه های انسانی را هم در حصار عدد هفت می بینیم که در بسیاری موارد با رنگهای هفتگانه علاوه بر فرهنگ و معارف اسلامی در عرصه های هنر اسلام عجین و تأویل شده است.

هفت رنگ اصلی

قدما رنگهای اصلی را هفت گونه می دانستند و نیز برخی اقوام در گویشهای خود هفت رنگ اصلی، سیاه، سفید، قرمز، سبز، زرد، آبی و قهوه ای را دارند کاشی هفت رنگ در ادامه ی سیر تکاملی فن کاشی سازی به وجود آمد و در ساخت مساجد و اماکن مقدس کاربرد زیادی دارد .

مدارک بسیاری، بویژه منابع غنی ادبی، نشانگر آن است که برای هنرمندان، بخصوص معماران، علاوه بر علم معماری آشنایی با علوم دیگر، بویژه نجوم و رنگ شناسی، نیز ضروری است؛ زیرا بسیاری از مسائل نجومی و نیز ایام هفتگانه با رنگهای هفت گانه تأویل و تعبیر شده بودند.

قدیمی ترین منابع باقیمانده از معماری و رنگ

یکی از قدیمی ترین و بهترین منابع باقیمانده که در زمینه کاربرد مصالح معماری و رنگ آنها بویژه استعمال سنگهای رنگین در بنای اسلامی را به طور مفصل بحث کرده کتاب الاعلاق النفیسه ابن رسته و مربوط به قرن سوم هجری است تجلی رنگ در صورت مادی و در نور از قابلیتهای آن در عرصه های عرشی و زمینی است که در مواردی نمود آن در تضاد با یکدیگر است، چرا که سفیدی در نور، وجود تمام رنگهاست؛ لیکن در ماده رنگ سفید نشانگر نبود رنگ است، اما ماده، رنگ سیاه از ترکیب گونه های رنگ حاصل می شود؛ در صورتی که در نور، سیاهی نشانگر نبود رنگ است.

مدرسه معماری داخلی آرت کانر


برگزارکننده دوره های معماری داخلی و دکوراسیون

آدرس:گرگان-خیابان 5 آذر- مجتمع هیرکان-طبقه اول - واحد 181

artconnor_com
۰۱۷۳۲۳۳۱۵۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی